Terwijl iedereen carnaval fotografeert in kleurrijke en dynamische beelden, die zich tijdens deze
doldwaze dagen natuurlijk volop manifesteren, is zijn fotoserie Demasqué net het
tegenovergestelde: ontmaskerend en geënsceneerd. Maastricht viert Carnaval en de fotogaaf stelt
zich de vraag:
“wat is carnaval, wat is de essentie, wat blijft er nog over wanneer je het ontdoet van de
essentiële kenmerken, kleur, emotie en dynamiek?”
Tijdens de fotosessies op de Maasbrug in Maastricht wacht hij geduldig op geschikte kandidaten
uitgedost in flamboyante “pèkskes”(carnavalskostums); laat hen vervolgens emotieloos een kant
opkijkend poseren. Zij staan er vaak onnatuurlijk, bijna kwetsbaar bij als slechte acteurs op een
theater bühne. Het doet denken aan Rembrandts Nachtwacht, een burgerwacht die zich
ongemakkelijk voelt in hun prachtige uniformen. Alle carnavalsvierders voelen zich en kijken vrij
ongemakkelijk bij deze vreemde sessie. Misschien hebben ze het gevoel dat de camera hen tot op
het bot gaat, ze ontbloot. Zegt de maskerade iets over deze carnavalsvierder? Met carnaval is
eigenlijk alles makkelijk te duiden. De clown is een clown, piraat een piraat. Voor kinderen is dit
geen spel, zij zijn in feite de prins of prinses. Voor volwassenen is alleen carnaval de ultieme
gelegenheid “buiten zichzelf te treden”!
Misschien is dit wel de gedachte van de geportretteerde wanneer Etienne hen vraagt die vreemde
positie in te nemen.
Josef Gülpers, Dr. phil., Kunsthistoriker, Aachen
Het Boek
Etienne C.L. van Sloun fotograaf